085-833 2040

Waar is de creativiteit gebleven?

Het overkomt mij niet vaak, kort geleden dus wel …. TV kijkend werd ik geconfronteerd met een reclame boodschap die me deed denken aan twee oude commercials. Zeer deed denken zelfs. Ik realiseerde me vervolgens dat dit best wel merkwaardig is, totdat ik het TV landschap als geheel in ogenschouw nam. En de radio vervolgens… Tsja…. Ik blijf een mediadier.

Iets is succesvol en het concept wordt vervolgens tot in het oneindige uitgemolken. Zo jammer…..

Laten we de radio eens als voorbeeld nemen. We kennen er vast wel een paar: De top 1000 aller tijden, de Album top 1000, de Top 2000, de Summer top 100, de Top 4000, De Valentijn top ………. Allemaal hetzelfde concept. De luisteraar kan kiezen en zo komen we tot een toplijst. Creatief? Welnee… gemak dient de luisteraar en deze is zo gewend. Dus doen we het maar.

De Nederlandse TV…….Dat Nederland van bakken houdt weten we inmiddels via verschillende TV zenders, net zoals programma’s als Wegmisbruikers, Obesitas gerelateerde programma’s,  de real-life soaps, Roddelrubrieken, talenten jachten, dansprogramma 1 t/m 4, regionieuws, masterchefs en andere kookprogramma’s, de 20, de 25, de verhuizing, de grote verhuizing ……

Het werkt kennelijk wel, anders wordt het niet uitgezonden denk ik dan maar. Sommige TV programma’s zijn vrijwel identiek, dat geldt ook voor wasmiddel en benzine…toch?

En dan zie ik op een avond de commercial van een energieleverancier die nu ook telecom en internet gaat aanbieden. Prima natuurlijk, als je een gat in de markt ziet en denkt het beter te kunnen dan je concurrent moet je als onderneming vooral in dat gat springen. En je bent als first mover in een keer onderscheidend (alhoewel, Eneco had jaren geleden ook al televisie).

Maar waarom deze commercial? Waar is de creativiteit? Marketing capaciteit genoeg als je deze propositie bedenkt, maar qua commercial???

Wat mij betreft de moeder aller commercials werd uitgezonden tijdens de 1984 Superbowl… “1984” was de introductie van de Apple Macintosh. Kijk hier en je snapt waarom
Mijn oud werkgever, Eckart Wintzen heeft maar 1 TV reclame gemaakt, de marionetten

Beide reclames, wat je er ook van vindt, zijn in ieder geval buitengewoon origineel en passend bij de  organisaties en de producten/diensten.

En nu? Nu moet ik bij het zien van de energie commercial altijd denken aan BSO en Apple….  Gebrek aan originaliteit back-fires? Geen idee, ik ben geen marketing strateeg….